ERASMUS+, KA101, mobility osob ve školním vzdělávání - stínování/job-shadowing
PROJEKT ÚSPĚŠNĚ ZREALIZOVÁN A UKONČEN (30. 8. 2022)
Je nám potěšením všem oznámit, že Střední průmyslová škola elektrotechniky a informatiky se v roce 2021 opět zúčastnila výběrového řízení projektových žádostí v rámci programu ERASMUS+, KA101, mobility osob ve školním vzdělávání - stínování/job-shadowing. Naše škola byla zařazena mezi úspěšné žadatele o grant.
Díky tomuto projektu 2020-1-CZ01-KA101-077511 mohli vyučující naší školy pomocí stínování pedagogů srovnat metody a způsoby výuky u nás a v zahraničí.
Očekáváme, že výsledky projektu budou mít obohacující vliv na samotné účastníky, jejich kolegy a žáky.
Popis projektu
Projekt číslo: 2020-1-CZ01-KA101-077511
Název projektu: CLIL/ICT/INKLUZE ve výuce a stínování (SPŠei Ostrava)
Typ mobility: Job-Shadowing
Země mobility: Itálie
Vysílající organizace: Střední průmyslová škola elektrotechniky a informatiky, Ostrava, Česká republika
Přijímající organizace: Liceo "F.Scaduto", Bagheria - Palermo, Italy
Plán mobility
Srovnání metod a způsobů výuky u nás a v zahraničí pomocí stínování pedagogů a z toho vyplývající inspirace pro inovaci vlastní přípravy a výuky. Pedagogové mají jedinečnou šanci zažít výuku na zahraniční škole v praxi formou stínování. Cílem projektu bude, aby naši učitelé získali nové zkušenosti např. v oblasti používání ICT pomůcek během výuky ve všech předmětových zaměřeních (humanitní, jazykové, odborné, technické a přírodovědné předměty). Během jednoho týdne, který naši učitelé stráví v italské škole, získají povědomí o tom, jak vypadá výuka na italské škole.
Účastníci mobility
Ve dvou bězích bude vyslána skupina celkem 11 zaměstnanců naší školy. Bude se jednat o celkem 11 pedagogů napříč předmětovými komisemi (humanitní - 1 pedagog, jazykové – 2 pedagogové, odborné – 2 pedagogové, technické – 2 pedagogové, přírodovědné – 2 pedagogové), výchovná poradkyně a ředitele školy. U stínování se bude jednat o dva 7 denní běhy během jednoho roku, a to pro 6 zaměstnanců školy v jednom běhu a 5 zaměstnanců v běhu druhém.
Realizace mobility
1. běh Job shadowing - 18. - 22. 10. 2021
Informace o prvním běhu mobility
Závěrečná zpráva - Job shadowing - 18. - 22. 10. 2021
2. běh Job shadowing - 26. 3. - 2. 4. 2022
Informace o druhém běhu mobility
Závěrečná zpráva - Job shadowing - 26. 3. - 2. 4. 2022
Předpokládané cíle mobility
Stínování pedagogů v italské škole - cílem aktivity bude, aby naši učitelé získali nové inspirativní zkušenosti v oblasti používání ICT pomůcek během výuky, získají povědomí o tom, jak vypadá výuka, budou mít možnost seznámit se s italskou kulturou a poznat krásy Itálie.
Výstupy z mobility
Na základě této spolupráce bychom rádi vytvořili podklady pro rozvoj těchto projektových aktivit, a to především v možných vzájemných výměnách studentů škol a případně bychom i rádi zkusili výukové pobyty (teaching assignment) umožňující učitelům naší školy vyzkoušet si v podobě pracovní stáže výuku na této partnerské škole v zahraničí.
Dílčí body mobility
Klíčovou částí bylo stínování a rozhovory s ředitelkou, pedagogy a studenty navštívené školy - vše v anglickém jazyce.
Stínování by mohlo podle možností školy zahrnovat
- Komunikaci s pedagogy, nepedagogickým personálem, studenty a případně i jejich rodiči
- Porady s pedagogy
- Plánování a příprava školních akcí
- Řešení problémového chování žáků
- Organizace a kontrola výuky
- Řešení běžné operativy
- Jednání s nepedagogickými pracovníky (školní jídelna, správce budovy, účetní …)
- Hospitace ve vybraných předmětech
- Aktivity a administrace problematiky žáků se SVP a s PAS
- Administrativa chodu školy
Během vzájemné komunikace by mělo být diskutováno
- Školní systém v Itálii a jeho srovnání s českým systémem a zvyklostmi
- Role ředitele a učitelů
- Sdílení zkušeností pedagogické praxe
- Způsoby vedení výuky
- Hodnocení výuky
- Individualizace výuky
- Tvorba rozvrhu
- Spolupráce s rodiči a školskou radou
- Financování školy
- Personální a materiální zajištění výuky
- Školní a předmětové vzdělávací plány
- Hospitace a zpětná vazba pro pedagogy
- Plán školního roku
- Příprava a tvorba projektových aktivit
- Zájmové vzdělávací aktivity organizované školou
- Systém práce se studenty/absolventy pedagogických fakult - praxe
- Testování znalostí – způsoby a využití, dopady na výuku
- Práce s žáky pocházejícími s odlišného kulturního a jazykového prostředí
- Hodnocení a motivace pedagogů
- Role a využívání asistentů pedagoga a speciálních pedagogů (a možnosti financování)
- Forma a intenzita komunikace s rodiči
- Forma a obsah výkazu o prospěchu žáka
- Zapojení školy do mezinárodních projektů
Během mobility by mohly být probírány tyto body
- Krácení rozpočtů škol a reforma jejich financování
- Financování žáků se SPV a limitované kapacity
- Rostoucí populace a počty žáků v dané lokalitě
- Problematika nárůstu migrantů a jejich začleňování
- Problematika vyloučení žáka z výuky (konkrétní případy a možnosti řešení)
- Celostátní testování – SAT a zaměření na jejich písemné dovednosti žáků
- Systém práce se studenty/absolventy pedagogických fakult - praxe
- Nabídka dalšího vzdělávání pedagogů
Návrhy, které by mohly být konzultovány
- Identifikace a prezentace hodnot školy
- Širší zapojení počtu rodičů
- Vedení výuky podle náročnosti
- Používání shlédnutých motivačních prvků pro zvýšení čtenářské gramotnosti
- Využívání poznaných metod pro mezipředmětové vazby
- Zavedení interaktivních prvků do výuky
- Zavedení vybraných způsobů evaluace žáků
- Organizace workshopů pro pedagogy
- Větší důraz na kvantifikaci cílů a následnou kontrolu plnění
- Organizace pravidelných setkávání studentských samospráv s vedením školy
- Návrhy pro přípravu případného společného projektu
Mgr. Silvie Holá, koordinátorka projektu
10. 1. 2022