Projekt číslo: | 2023-1-CZ01-KA122-VET-000146570 |
Typ mobility: | Job-Shadowing |
Datum konání mobility: | 10. 12. 2023 - 17. 12. 2023 |
Vysílající organizace: | Střední průmyslová škola elektrotechniky a informatiky, Kratochvílova 7, Ostrava, Česká republika |
Vzdělávací organizace: | Liceo Ginnasio Statale "Francesco Scaduto" Via Dante, 22 90011 Bagheria, Italy |
Místo konání mobility: | Bagheria, Sicílie, Itálie |
Účastník mobility: | Mária Sčasná |
Závěrečná zpráva účastníka - Job-Shadowing
Školní a třídní pravidla / Škola jako celek
Školní a třídní pravidla v sicilské škole jsou podobná pravidlům na českých školách. Škola byla rozdělena do tří od sebe vzdálených budov ve městě Bagheria. Každá z nich byla prostorově různorodá. Celkově působily starším dojmem s mnohem méně moderním vybavením pro výuku. Protože je to škola spíše gymnaziálního typu, na rozdíl od naší technické školy, tak to bylo v pořádku. Zato žáci a zaměstnanci školy byli velice přátelští, příjemní a komunikativní a byla vidět spokojenost se svým studiem a prací.
Role ředitele / učitele v každodenním výchovně-vzdělávacím procesu / Komunikace / Hospitace ve vybraných předmětech
Role paní ředitelky školy Carmen Tripoli je podobná jako u nás. Působila, že nemá problém s vedením tak velké školy ani s komunikací se studenty i svými zaměstnanci. A je pro všechny autoritou, ale také inspirací.
Navštívila jsem hodinu anglické literatury se svou kolegyní, kde paní učitelka rozebírala dílo Béowulf od neznámého autora, a na něm poukazovala na skutečnosti v sicilské společnosti.
Měla jsem možnost strávit volný čas s žáky, kteří byli velmi komunikativní, zajímali se o všechno co se týkalo naší země, školy i mně. Bylo to podobné jako u nás ve školním informačním centru o přestávkách a ve volných hodinách.
Organizace výuky / Tematické vyučování / Učebnice / Praktická výuka
Škola má přes 2000 žáků a potýká se s nedostatkem prostor pro výuku. Nyní probíhá v jedné její části rekonstrukce a další budovy jsou v různé vzdálenosti od jednotlivých školních budov ve městě Bagheria. Tato skutečnost velmi komplikuje organizaci výuky a proto se musí učit šest dnů v týdnu, aby bylo kam žáky umístit. Vyučuje se od pondělí do soboty, přičemž vždy jeden den v týdnu jsou žáci doma. Učitelé během dne přecházejí mezi jednotlivými budovami školy, což je organizačně i časově velmi náročné.
Kontrola výuky / Hodnocení studia / Vysvědčení
Klasifikační stupnice je od 1 do 10, přičemž je 10 nejlepší hodnocení. Učitelé průběžně kontrolovali výsledky práce žáků v průběhu vyučovací hodiny.
Podpora velmi nadaných žáků / Řešení problémového chování žáků
Nadaní žáci jsou zapojeni do různých projektových aktivit. Jedna z nich byla i naše návštěva, kdy nadaní žáci prezentovali svou školu a komunikovali s námi.
Asistenti ve třídě / Aktivity a administrace problematiky žáků se speciálními potřebami / Výuka externími specialisty
V každé třídě se nachází alespoň jeden žák se speciálními vzdělávacími potřebami, který má svého asistenta. Co je velmi odlišné oproti naší škole je stupeň handicapu inkludovaných studentů. Zúčastnili jsme se hodiny s výrazně mentálně i tělesně handicapovanými žáky v Inclusion Lab, což je zvláštní místnost. Do práce s žáky byli zapojeni speciální pedagogové i spolužáci handicapovaného žáka.
Vybavení školy (vlastní postřehy účastníka mobility)
Prostory k výuce
Škola má 3 budovy přímo ve městě Bagheria a jednu v městečku Villabate. Vzhledem k hustému městskému provozu a vzdálenostem mezi jednotlivými budovami je problémem organizace výuky z důvodů nutných přesunů učitelů i žáků. Škola nedisponuje dostatkem učeben a zcela chybí zázemí, kabinety, pro pedagogy.
Učebny jsou vybaveny interaktivním panelem, vše ostatní je často opotřebované. Škola nemá školní jídelnu, takže žáci nemají zajištěnou stravu a nemají k dispozici ani šatny pro převlékání. Ani v jedné z budov není školní knihovna, ale žáci využívají blízkou městskou knihovnu.
Prostory k odpočinku
Škola disponuje amfiteátrem a malým venkovním altánem nejen pro různá kulturní a veřejná vystoupení, ale vzhledem k příjemnému teplému klimatu se využívají k výuce i pro volný čas. Podobně je pro výuku tělesné výchovy i volnočasové využití k dispozici pěkné otevřené sportoviště.
Nástěnky ve třídách a na chodbách / Atmosféra školy
Chodby jsou zdobeny malbami žáků napodobujících díla italských malířů anebo dle vlastní fantazie. Žáky jsem vnímala jako velmi přátelské, usměvavé, vstřícné, komunikativní jak mezi sebou navzájem, tak i ve vztahu k pedagogům. Vzhledem k zapojení do výuky handicapovaných žáků jsou zvyklí si navzájem pomáhat a být tolerantní k ostatním.
Organizace školního roku – aktivity (vlastní postřehy účastníka mobility)
Projekty / Soutěže, olympiády, odborné stáže apod.
Škola je aktivně zapojena nejen do místních a regionálních projektů a soutěží, ale i státních a evropských. Bohatou zkušenost má i s projekty Erasmus+ a připravuje se další. Navštívili jsme i jednání Studentského Evropského parlamentu.
Plánování a příprava školních akcí / Volnočasové aktivity – kroužky - sportovní / kulturní akce
Žáci se aktivně zapojují do plánování a příprav školních akcí. Během společné návštěvy jedné z významných vil, Villa Cattolica, v Bagherii si pro nás žáci připravili prezentace vybraných děl Renata Guttusa.
Další postřehy
V rámci stínování jsme navštívili hlavní město Sicílie Palermo, přímořské historické městečko Cefalú, kde jsme procházeli malebnými uličkami zdobenými nádhernou italskou keramikou. Vlakem jsme se dostali také do historické města Agrigento, včetně blízkého Údolí chrámů (Valle dei Templi). Poznali jsme místní historií, kulturu a úžasnou sicilskou gastronomií.
Zhodnocení mobility
Byla to pro mě nová a velice cenná zkušenost. Měla jsem možnost srovnání českého a italského školství. Hlavně, jak může probíhat společná výuka zdravých a fyzicky i mentálně handicapovaných žáků.
Procvičila jsem si komunikaci v cizím jazyce a také jsem zjistila, že práce s dětmi je stejně naplňující jak pro mě, tak pro naše sicilské kolegy.