Projekt číslo: | 2023-1-CZ01-KA122-VET-000146570 |
Typ mobility: | Job-Shadowing |
Datum konání mobility: | 10. 12. 2023 - 17. 12. 2023 |
Vysílající organizace: | Střední průmyslová škola elektrotechniky a informatiky, Kratochvílova 7, Ostrava, Česká republika |
Vzdělávací organizace: | Liceo Ginnasio Statale "Francesco Scaduto" Via Dante, 22 90011 Bagheria, Italy |
Místo konání mobility: | Bagheria, Sicílie, Itálie |
Účastník mobility: | Mgr. Antonín Kačerovský |
Závěrečná zpráva účastníka - Job-Shadowing
V polovině prosince 2023 jsme se v šestičlenné skupině vydali - v rámci projektu mobility osob ve školním vzdělávání - do města Bagheria, ležícího na Sicílii, východně od Palerma. Naším cílem bylo stínování na místní střední škole - Liceo Ginnasio di Stato Francesco Scaduto.
Po celou dobu naší týdenní návštěvy se nám velmi obětavě věnovala koordinátorka projektových aktivit této školy - Francesca Gambino, několik jejích kolegyň a kolegů a také studenti školy.
Školní a třídní pravidla / Škola jako celek
Liceo Ginnasio di Stato Francesco Scaduto nabízí všeobecné, především teoretické vzdělání. Nabízí tři základní obory studia – classico (odpovídá klasickému gymnáziu s posílenou výukou latiny a řečtiny), scienze umane (humanitní studia) a linguistico (zaměření na živé jazyky). Na škole panuje pozitivní atmosféra. Vztahy mezi učiteli, asistenty a studenty jsou respektující a přátelské.
Role ředitele / učitele v každodenním výchovně-vzdělávacím procesu / Komunikace / Hospitace ve vybraných předmětech
Ředitelka školy Carmen Tripoli se aktivně věnuje rozvoji školy, zaměstnanci je plně respektována. Učitelé jsou v každodenním výchovně-vzdělávacím procesu studentům partnery, mají vzájemně respektující vztah s individuálním přístupem. Studenti se nebojí s učiteli komunikovat.
Měl jsem možnost navštívit hodiny matematiky (vyučující Giancarlo Puccio) a aplikované matematiky (STEAM, vyučující Manuela Pipitone).
V matematice studenti po úvodním opakování již dříve získaných znalostí a dovedností upevňovali tyto znalosti, s průběžnou pomocí učitele, při řešení úloh s postupně se zvyšující obtížností. Studenti pracovali samostatně i ve dvojicích, učitelem vybraný student vždy předvedl a okomentoval řešení příslušné úlohy na tabuli. S jedním ze studentů (se speciálními vzdělávacími potřebami) byla v učebně přítomna asistentka, která mu průběžně pomáhala s řešením úloh. Studenti využívali učebnici. V aplikované matematice prezentovali jednotliví studenti a týmy několika studentů svým spolužákům vlastní projekty, které si sami připravili, zejména z oblasti robotiky, virtuální reality a využití umělé inteligence. Na těchto projektech prokázali studenti své schopnosti logického myšlení, algoritmizace a kreativity. Studentům bylo pro tyto projekty k dispozici vybavení školy (roboti více typů, brýle pro virtuální realitu, apod.). Vyučující studenty vhodně motivovala a průběžně podporovala v dosažení cíle.
Organizace výuky / Tematické vyučování / Učebnice / Praktická výuka
Z důvodu většího počtu žáků (více než 2000) a aktuálně probíhající rekonstrukce jedné z budov školy mají jednotlivé třídy (studijní skupiny) většinou 1 den v týdnu studijní volno. Někdy výuka probíhá i v sobotu. Vyučovací hodiny trvají 50, 55, nebo 60 minut (podle konkrétní části dne). Ve třídě je menší počet studentů, cca 20. Učitelé i studenti během dne přecházejí mezi jednotlivými budovami školy.
Studenti jsou velmi disciplinovaní a motivováni.
Kontrola výuky / Hodnocení studia / Vysvědčení
Učitelé výsledky práce studentů průběžně kontrolovali v průběhu vyučovací hodiny. Studenti jsou hodnoceni škálou od 1 do 10 (10 je nejlepší).
Podpora velmi nadaných žáků / Řešení problémového chování žáků
Nadaní studenti jsou ve větší míře zapojeni do projektů školy. Škola technicky nadaným studentům nabízí zapůjčení vybavení školy k vlastním projektům (roboti, virtuální realita, apod.).
Asistenti ve třídě / Aktivity a administrace problematiky žáků se speciálními potřebami / Výuka externími specialisty
Velký důraz klade škola na podporu studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich přirozené začlenění do kolektivu třídy. Intaktní spolužáci se střídají u studentů se speciálními vzdělávacími potřebami v pozici pomocných asistentů.
Studenti s významnějším hendikepem absolvují za účasti jednoho nebo více asistentů pravidelná cvičení pro podporu koordinace a soustředění.
U zadního vstupu do hlavní budovy školy je k dispozici altánek pro odpočinek (uklidnění) studentů s akutním problémovým chováním. Studentům je nabízena pomocná sobotní výuka, které se účastní dobrovolně také někteří jejich intaktní spolužáci, kteří jim pomáhají.
Vybavení školy (vlastní postřehy účastníka mobility)
Prostory k výuce
Škola se skládá z celkem 4 budov, z toho 3 budovy se nacházejí přímo v Bagherii a 1 budova - pro nižší stupeň (13-15 let) - v obci Villabate. Budovy školy, které jsme měli možnost navštívit, jsou spíše v horším technickém stavu. V jednoduše zařízených učebnách je k dispozici moderní audiovizuální technika. V zimním období, kdy jsme školu navštívili, se venkovní denní teploty pohybovaly v rozmezí 13-18 stupňů Celsia. V budovách školy se netopilo a studenti v učebnách seděli často
v bundách. Studenti nemají k dispozici šatny ani jídelnu.
Prostory k odpočinku
U hlavní budovy školy je k dispozici otevřené sportoviště (například pro basketbal, fotbal nebo tenis) a menší amfiteátr, který slouží mj. pro pořádání akcí školy (včetně akcí pro veřejnost). U zadního vstupu do hlavní budovy školy je k dispozici altánek pro odpočinek (uklidnění) studentů s akutním problémovým chováním.
Nástěnky ve třídách a na chodbách / Atmosféra školy
Atmosféra školy je pozitivní a přátelská. Některé chodby jsou vyzdobeny pracemi studentů (malby, fotografie).
Organizace školního roku – aktivity (vlastní postřehy účastníka mobility)
Projekty / Soutěže, olympiády, odborné stáže apod.
Škola je zapojena do několika regionálních, národních i mezinárodních projektů. V přednáškových prostorách hlavní budovy školy jsme navštívili jednání studentského Modelového evropského parlamentu (projekt MEP Italia), v němž si zapojení studenti mají možnost vyzkoušet, jak fungují skutečné procesy Evropského parlamentu.
Plánování a příprava školních akcí / Volnočasové aktivity – kroužky - sportovní / kulturní akce
Studenti se aktivně zapojují do plánování a příprav školních akcí. Během společné návštěvy jedné z významných vil v Bagherii - Villa Cattolica (je zde umístěna galerie moderního umění) - si pro nás připravili prezentace vybraných děl Renata Guttusa.
V amfiteátru u hlavní budovy školy jsou pořádány kulturní akce školy, včetně akcí pro veřejnost.
Další postřehy
Kromě samotného stínování jsme měli možnost navštívit hlavní město Sicílie Palermo, malebné přímořské historické městečko Cefalú a historické město Agrigento, včetně blízkého Údolí chrámů (Valle dei Templi) a seznámit se s místní historií, kulturou a gastronomií. Sicilskou gastronomii jsme poznávali také při závěrečné oficiální společné večeři s hostiteli.
Zhodnocení mobility
Mobilitu hodnotím jako velmi přínosnou.
Získal jsem díky ní nové zkušenosti a mnoho inspirace, mj. v oblasti začlenění studentů se speciálními vzdělávacími potřebami do běžné výuky a také v možnostech využití projektové a týmové výuky. Intenzivní procvičení komunikace v anglickém jazyce v průběhu mobility mi pomůže ve výuce využívat častěji metodu CLIL. Velmi oceňuji také posílení mezilidských vztahů se svými kolegy ze skupiny a možnost poznat historii, kulturu a gastronomii Sicílie.