Projekt číslo: | 2023-1-CZ01-KA122-VET-000146570 |
Typ mobility: | Job-Shadowing |
Datum konání mobility: | 10. 12. 2023 - 17. 12. 2023 |
Vysílající organizace: | Střední průmyslová škola elektrotechniky a informatiky, Kratochvílova 7, Ostrava, Česká republika |
Vzdělávací organizace: | Liceo Ginnasio Statale "Francesco Scaduto" Via Dante, 22 90011 Bagheria, Italy |
Místo konání mobility: | Bagheria, Sicílie, Itálie |
Účastník mobility: | Mgr. Lenka Drahošová |
Závěrečná zpráva účastníka - Job-Shadowing
Školní a třídní pravidla / Škola jako celek
Školní a třídní pravidla jsou podobná našim pravidlům, fungujícím v českém školním systému - přátelská atmosféra. Vzájemné vztahy učitelů jsou kolegiální, přátelské, profesně korektní. Po celou dobu naší návštěvy ve škole se nám věnovala koordinátorka projektových aktivit Francesca Gambino, několik dalších členů Erasmus+ týmu a také studenti školy. Nejdříve byl připraven úvodní seznamovací program v ředitelně - vzájemné představení se jednotlivých účastníků této aktivity formou prezentací v anglickém jazyce. Následně jsme se od italských studentů dozvěděli základní informace o hostitelské škole, jejich tradicích, historii, vzdělávacím systému, apod. Po celou dobu nás provázeli studenti a pedagogové místní školy, kteří se na této aktivitě podíleli.
Role ředitele / učitele v každodenním výchovně-vzdělávacím procesu / Komunikace / Hospitace ve vybraných předmětech
Škola disponuje kvalitním pedagogickým zázemím sestaveným z odborníků ve svém oboru/předmětech. Paní ředitelka školy Carmen Tripoli se zajímá o nové výzvy a aktivity, prospěšné pro rozvoj školy. Během stáže jsem vykonávala hospitace v hodinách našich sicilských kolegů, včetně Inclusion lab. Shlédla jsem různé metody a formy výuky, které používali. Oceňuji odbornost kantorů, i jejich přátelský přístup ke studentům. Bylo pro mě přínosné seznámit se s paní kolegyní Mariou Coco a s panem kolegou Umbertem Lo Casciem, a s dalšími a poznat jejich způsoby práce a náplň jejich činností. Konkretizace viz níže - bod Organizace výuky.
Organizace výuky / Tematické vyučování / Učebnice / Praktická výuka
Výuka předmětů, které jsem navštívila:
- Umění
- Řecká literatura
Oceňuji pestrost a různorodost výukových metod obou kolegů: Názorná výuka pomocí schémat a obrázků; zájem o studenty; práce s učebnicí; výklad na téma Raně křesťanského umění - architektura, znaky baziliky, malířství, sochařství; střídání monologizovaného výkladu s aktivizujícími metodami, kdy studenti byli vyzýváni k prezentaci v PowerPointu před třídou (dataprojektorem); rozvoj řečových dovedností - práce s textem antického básníka Mimnerma ve dvou jazycích - v řečtině a v angličtině; referáty studentů na téma antického divadla a řeckého spisovatele Aischyla.
Využití učebnice ve výuce: Itinerář v umění (Itinerario nell'arte) od autorů: Giorgio Cricco, Francesco Paolo di Teodoro. Nakladatelství Zanichelli.
Kontrola výuky / Hodnocení studia / Vysvědčení
Učitelé kontrolují práci žáků jak v průběhu hodiny (kratší, zadané úkoly), tak po delší etapě, kdy žáci pracují ve skupinách na projektech.
Závěrečná zkouška je založena na tom, že studenti nejsou bodování pouze za zkoušku samotnou, tak jako tomu je u nás, ale i za průběh celého studia, tedy za známky ve všech čtyřech letech. Studenti se tak musí poctivě učit všechny čtyři roky a nestačí se připravit pouze na závěrečnou zkoušku.
Podpora velmi nadaných žáků / Řešení problémového chování žáků
Po dobu mých hospitací v hodinách se nevyskytlo žádné problémové chování žáků, žáci byli soustředění, měli o učivo zájem.
Podpora jazykového rozvoje/nadání žáků: Žáci byli komunikativní i v cizích jazycích. Hovořili italsky, anglicky a řecky.
Asistenti ve třídě / Aktivity a administrace problematiky žáků se speciálními potřebami / Výuka externími specialisty
V každé třídě byl jeden inkludovaný žák se speciálními vzdělávacími potřebami. V hodině řečtiny měla tělesně postižená žákyně (na invalidním vozíku) zdařilý referát o životě Aischyla, hovořila plynule anglicky. V každé hodině bylo patrné, jak automaticky jsou handicapovaní žáci přijímáni mezi své vrstevníky a bez problémů zapojování do výuky. V některých hodinách (TEV) byl i více než 1 asistent. Navíc se těmto žákům věnovali i intaktní žáci. Atmosféra ve třídách byla přátelská, ze strany žáků i učitelů.
Vybavení školy (vlastní postřehy účastníka mobility)
Prostory k výuce a k odpočinku
- Jazykové učebny – jedná se o třídy kmenové, mají dataprojektory
- Běžné třídy – podobné těm našim, menší počet studentů ve třídě
- Tělocvična – venkovní, dále malá tělocvična (vhodná i pro děti v rámci inkluze)
- Hudební učebna
- Velká místnost - aula
- Odpočinková zóna – venku
- Ostatní vnitřní/venkovní prostory školy – některé budovy má škola v nájmu
Nástěnky ve třídách a na chodbách / Atmosféra školy
Na stěnách školních chodeb jsou malby, které vytvořili žáci. Některé vymysleli a navrhli sami žáci, některé jsou vytvářeny podle existujících slavných děl a výtvorů - např. jeskynní malba v Lascaux (paleolit).
Organizace školního roku – aktivity (vlastní postřehy účastníka mobility)
Projekty / Soutěže, olympiády, odborné stáže apod.
Na závěr jsme měli možnost se zúčastnit modelového Evropského parlamentu (MEP). Studenti projednávali jednotlivé body programu, který byl připraven a dodržován, hlasovali o některých bodech, jako by byli přítomni zasedání Evropského parlamentu.
Plánování a příprava školních akcí / Volnočasové aktivity – kroužky - sportovní / kulturní akce
Se studenty a p. učitelkou Francescou Gambino jsme se zúčastnili celodenní kulturně-historické exkurze. Jednalo se o návštěvu Villy Aragona Cutó a Villy Cattolicy v Bagherii. Studenti měli připraveny referáty o obou vilách i o jednotlivých uměleckých památkách a malířských dílech, které se ve vilách nacházejí.
Zhodnocení mobility
Zahraniční stáž na Sicílii považuji za profesně přínosnou a cennou zkušenost. Nás 6 pedagogů/nepedagogických pracovníků (pan ředitel, 4 pedagogové, 1 knihovnice), kteří jsme se mobility účastnili, se vzájemně podporovalo. Naši sicilští kolegové v čele s paní ředitelkou Carmen Tripoli, dokázali vytvořit přátelské prostředí, pozitivně nás motivovat a zajistit perfektní organizaci akcí.
Během hospitací jsem shlédla různé metody a formy výuky, které naši sicilští kolegové v hodinách používali. Oceňuji odbornost, začlenění různorodých metod do výuky i přátelský přístup ke studentům. Přínosné pro mě bylo poznávat výuku i školní zázemí; poznat jednotlivé způsoby práce a náplň činností. Bylo mi umožněno se seznámit se sicilskými učebnicemi umění a s výukovými literárními texty.
Na zahraniční stáži jsem rozvíjela jazykové kompetence a znalosti a dovednosti v oblastech ICT, CLIL i v nepedagogických oblastech.