Projekt číslo: Erasmus+ - Ostrava, Česká republika – Schelklingen, Německo
Projekt číslo: 2023-1-CZ01-KA122-VET-000146570
Typ mobility: Přípravná návštěva v zahraničí
Země mobility: Německo
Vysílající organizace: Střední průmyslová škola elektrotechniky a informatiky, Ostrava, Česká republika
Přijímající organizace: Urspringschule, Schelklingen - Německo - https://www.
Účastníci aktivity: Mgr. Silvie Holá, Mgr. Adam Obajtek, Mgr. Alena Pečtová
Termín: 16. - 20. 10. 2023
Závěrečná zpráva účastníků – Přípravná návštěva
Školní a třídní pravidla / Škola jako celek
Škola sídlí za hranicemi malé obce Schelklingen a její prostory tvoří komplex historických budov bývalé osady a kláštera. Tvoří tak jednotnou komunitu žáků, učitelů, mentorů i dalších pracovníků školy.
Role ředitele / učitele /mentora v každodenním výchovně-vzdělávacím procesu
Pozoruhodná je role mentorů, kteří jsou jednak učiteli na dané škole, jednak jsou správci jednotlivých internátů/ubytoven a mají tak na starosti ubytované žáky, se kterými pracují mimo školní vyučování. Jednou týdně s žáky konají tzv. „mentoráty“ ve večerních hodinách (neformální schůzky, při nichž se diskutuje, reflektuje, atp.).
Komunikace mezi studenty / učiteli / mentory / rodiči
Školní komunikace ve třídě probíhá standardně. Žáci jsou v intenzivnějším komunikačním svazku s přidělenými mentory.
Organizace výuky / Tematické vyučování / Učebnice / Praktická výuka
V hodinách, které jsme navštívili, převažovala frontální výuka s využitím učebnic. Praktickou výuku mají žáci možnost navštěvovat volitelně, a to v oborech krejčovství, truhlářství a mechanika.
Podpora velmi nadaných žáků / Řešení problémového chování žáků
Problémové chování je řešeno komunikací s rodiči a mentory.
Prostory k výuce
Škola je rozmístěna v několika budovách, v nichž jsou umístěny jednak školní třídy, ale také internáty, školní knihovna a další.
Prostory k odpočinku
Školní knihovna, školní kavárna, sportoviště vnitřní i venkovní.
Plánování a příprava školních akcí / Volnočasové aktivity – kroužky - sportovní / kulturní akce
Škola má vlastní basketbalový tým, hráči se po vyučování věnují tréninku a jsou omluveni z několika mimoškolních (povinně-volitelných) aktivit
Další postřehy
Škola má vlastní školní jídelnu, která prakticky slouží k celodennímu stravování ubytovaných žáků i zaměstnanců (od snídaně po večeře). K jídlu jsou strávníci svoláváni zvonem, který je umístěn před budovou jídelny. Jídelna je samoobslužná, úklid zajišťuje žákovská služba.
Zhodnocení mobility
Třídenní přípravná návštěva byla vhledem do života soukromé internátní školy, jejíž život se zjevně liší od fungování naší instituce. Přestože podstata výchovně-vzdělávacího školu je prakticky velmi podobná (výuka v učebnách, testování, hodnocení, přípravy vyučujících), rozdíly byly markantní v organizaci školního života, izolaci od okolního světa, pocitu jakési náležitosti ke komunitě a integrity se školou jako takovou. I s časovým odstupem ve mně dominuje dojem ritualizace školního i mimoškolního života – ať už se jedná o výše uvedené svolávání k denním jídlům, večerní mentoráty, či například zapojení do školních voleb. Příjemným zpestřením bylo setkání s českým studentem, který na škole studuje díky zapojení do místního basketbalového týmu.